Abstracto
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The protein composition and toxinological profile of the venom of the African spitting elapid Hemachatus haemachatus (Ringhals) were characterized by bottom-up proteomics and functional in vitro and in vivo assays. Venom is composed of abundant three-finger toxins (3FTxs; 63.3%), followed by phospholipases A2 (PLA2s; 22.8%), snake venom metalloproteinases (SVMPs; 7.1%), cysteine-rich secretory proteins (CRISPs; 4.1%) and Kunitz type protease inhibitors (KTPIs; 1.5%). 3FTxs are the main responsible for lethality and myotoxicity in mice and in vitro anticoagulant activity. In contrast to closely related spitting species, whose venom 3FTxs induces dermonecrosis, the 3FTxs of H. haemachatus did not induce dermonecrotic activity. The venom showed in vitro PLA2 activity, and most likely PLA2s contribute to some extent in venom lethality, as judged by partial reduction in toxicity after inhibition of their catalytic activity. Despite its relatively high content of SVMPs, compared to most elapids, the venom of H. haemachatus did not exert hemorrhagic effect, proteolytic activity on azocasein or defibrinogenating activity. Toxicovenomic characterization of H. haemachatus venom revealed that RP-HPLC fractions with higher abundance of 3FTxs presented lethal activity, while fractions with high content of PLA2s did not, underscoring the role of 3FTxs in the pathophysiology caused by this venom.
Biological significance: The proteomic composition and toxinological profile of the venom of Ringhals snake, Hemachatus haemachatus, a cobra-like spitting snake endemic to southern Africa, were investigated. In vitro, Ringhals venom showed anticoagulant and phospholipase A2 activities, but was devoid of proteolytic activity on azocasein. In mice, venom induced lethality and myotoxicity, but no local hemorrhage or dermonecrosis. The lack of dermonecrotic activity is in sharp contrast to venoms of closely related spitting cobras which present a similar relative abundance of 3FTxs but are potently dermonecrotic. 3FTxs, the most abundant protein family in the venom, are predominantly responsible for toxic effects. PLA2 enzyme inactivation experiments suggest that H. haemachatus venom lethality is not dependent on PLA2s, but instead is more related to neurotoxic or cardiotoxic 3FTxs. The characterization of this venom, based on proteomic and toxicovenomic approaches, is useful for more in depth studies associated with biogeography, phylogeny, toxinology and antivenom efficacy towards the venom of this species, and its association with related elapids. -
Este artículo resume los aportes epistemológicos y teóricos de los capítulos IV y V de la
tesis doctoral titulada La integración de las TIC en la docencia en la UCR: Estudio desde un enfoque sistémico-complejo del personal docente que se certificó en el curso Educar para el Futuro, versión universitaria en el período 2003-2006, que se defendió en el 2013. Para ese efecto, se explica el modelo de un sistema de enseñanza y aprendizaje, desarrollado por Yrjö Engeström (Universidad de Helsinki), que integra principios de la teoría de sistemas (TS), la teoría de la complejidad (TC), la teoría sociocultural (TS) y la teoría de la actividad (TA), y se revisan sus aportes a la descripción, explicación y comprensión de la docencia universitaria, entendida como una actividad humana particular, que ocurre dentro de un sistema de enseñanza y aprendizaje, regido por estructuras, funciones y dinámicas relacionales que la determinan y la hacen posible en contextos, a su vez, complejos. El principal aporte de este esfuerzo teórico es que, si bien se asume la docencia como un fenómeno social de altísima complejidad, no por ello es inaccesible a la investigación científica; por el contrario, a través del modelo de Engeström se abren nuevas posibilidades para el desarrollo de tecnologías –entendidas como conocimiento científico aplicado–, para solventar problemas fundamentales de la docencia en la educación superior contemporánea, donde la necesidad de definir perfiles y diseñar estrategias para la formación pedagógica para el personal académico son desafíos para la gestión del cambio y la innovación en esas instituciones. Otro elemento relevante del modelo de Engeström es que supera visiones tradicionalistas, reduccionistas y mecanicistas de la docencia universitaria, lo que favorece soluciones realistas, efectivas y coherentes con las demandas educativas emergentes y los nuevos perfiles del profesorado universitario impulsados por el ingreso en la sociedad de la información y el conocimiento (SIC).